In zilele noastre, totul se invarte in jurul transportului si deci, al motoarelor. Fie ca este vorba de necesitatile curente ale activitatilor comerciale, logistica si distributie, constructii si agricultura, transport rutier, naval sau feroviar ori alte domenii economice, fie ca e doar pasiune sau hobby, motoarele propusleaza la propriu si la figurat viata moderna. La conceperea unui motor modern cu combustie interna, exista trei aspecte esentiale pe care fabricantii trebuie sa le atinga: limitarea la maxim a emisiilor de gaze de esapament, reducerea consumuluide combustibil si obtinerea maximului de putere pentru dimensiunile in continua scadere ale motoarelor (capacitate cilindrica). Legislatia in materie de emisii poluante a devenit cu fiecare an tot mai restrictiva si totodata un subiect ce anima atat mediul politic si economic, cat mai ales utilizatorul final, reprezentand un criteriu major in dezvoltarea sistemelor de propulsie. Fiecare posesor auto este interesat desigur de consumul de combustibil si de puterea motorului, dar tine cont din ce in ce mai mult de emisiile de CO2 ale vehiculului exprimate in g/km. Acest aspect este cu atat mai important pentru vehiculele actuale cu cat acestea sunt impozitate in functie de nivelul de emisii CO2. Acest lucru se dovedeste acum si la noi in tara mai acut ca niciodata, daca ne gandim la timbrul de mediu.
Turbosuflantele VNTTM electronice (variable nozzle technology)
Turbosuflanta este un element esential al motorului care permite fabricantului sa atinga obiectivele amintite mai sus. Pe masura ce motoarele devin din ce in ce mai complexe, acelasi lucru se intampla si cu turbosuflantele. Primele turbosuflante cu control electronic au aparut in 1999 atunci cand doua turbosuflante Garrett gestionate de sistemul electronic al motorului au fost montate pe un BMW 740 V8 diesel. Acestea aveau totsui un concept foarte simplu in comparatie cu actualele standarde. Ele s-au dovedit insa a fi foarte eficiente si de aceea au devenit din ce in ce mai uzuale, ajungand astazi sa fie predominatate. Motivele sunt clare: control electronic care permite timp rapid de reactie, reglaje precise, returul informatiilor inspre sistemul electronic al vehiculului. Sistemul permite in plus diagnosticarea ohermite eliminarea supapei vacuumatice clasice precum si a sistemelor aditionale ce inter-conectau aceste componente.
Aparentele sunt deseori inselatoare
In conditiile progresului tehnologic atins astazi, practic orice se poate repara. Desigur, cu un anunmit pret. Uneori acesta este insa prea mare in cazul unei reparatii corecte, de maxima calitate. De accea reparatiile nu sunt procese care se preteaza pentru price turbo. Odata cu aparitia turbosuflantei cu control electronic, motivele sunt si mai evidente. Desi se aseamana, actuatorele electronice montate pe primele generatii de turbo VNT sunt foarte diferite de modelele electronice montate astazi. Actuatorul s-a dezvoltat de la un simplu traductor la actuatorul-unitate electronia, care permite pe langa reglajul continuu, dinamic, si un schimb de informatie cu sistemul electronic al vehiculului in scopul comunicarii permanente si nu in ultimul rand, de diagnoza. La Garrett exista cel putin 6 tipuri (familii) diferite de turbosuflante prevazute cu sistem de comanda electronica. Mai mult, softurile au cunoscut progrese succesive in asa fel incat atunci cand un vehicul ajunge in atelier pentru revizie acesta este in mod normal reinitializat conform noilor date. Din nefericire atunci cand un actuator electronic se defecteaza sau nu functioneaza corect acesta nu poate fi pur si simplu inlocuit. Mai intai trebuie identificat corect modelul, apoi intreaga turbosuflanta trebuie sa fie amplasata pe un stand special adaptat unde actuatorul este conectat la un tester dedicat, initializat pentru a recunoaste comenzile, apoi se ruleaza un program de setare automata. Aceasta procedura determina setarea soft stop-urilor in memoria actuatorului pentru a evita orice contact cu paletele geometriei variabile in caz de deschidere maxima a acestora. De asemenea, reglarea deschiderii minime a mecanismului geometriei este pastrata in memorie si fiecare raport flux gaze – deplasare actuator este programat. Aceste reglaje nu se pot face pe vehiculul in sine: este indispensabila efectuarea acestei operatiuni pe un stand folosind echipament dedicat de inalta tehnologie. Din pacate constatam ca gradul de complexitate a componentelor auto implica si faptul ca unele dintre acestea nu mai pot fi reparate. Sau, cum spuneam la inceput, nu cu costuri rational sustenabile. Acesta este pretul pe care trebuie sa-l platim evolutiei si pentru ca, ne dorim sau nu, trebuie respectam normele stricte legate de putere, economie de energie si reducere a nivelului emisiilor de gaze de esapament. Dar si sa avem un motor care merge bine si de care sa fim in continuare multumiti.
De accea, cea mai buna garantie este calitatea originala !