Orice am face, turbosuflantele fac parte tot mai consistent din viata de zi cu zi. A vehiculelor, a motoarelor si deci, pana la urma, a noastra, a tuturor.
Nu mai este o noutate faptul ca multe motorizari bi-turbo se afla de ani buni in productia de serie si propulseaza masini de cele mai felurite marci, modele si categorii pe soselele de pe intreg mapamondul. Asa cum nu mai mira nici descrierea “tri-turbo” a tot mai multe noi si noi motoare. De cca 2-3 ani este tot mai des intalnit conceptul triple-turbo. Inca din Ianuarie 2012, BMW facea cunoscuta configuratia de exceptie a propulsoarelor N57S “triple-turbo-diesel” cu puterea de 381 c.p. si un cuplu de 740 Nm, care urmau sa echipeze primele 4 modele ale constructorului bavarez (X6, X5 M50d si repectiv 550d pe seria M5 (X-drive, versiunile Touring si sedan).
Iata ca acum vine randul unui constructor scandinav (ca asezare geografica doar – proprietarii marcii fiind acum chinezii de la Geely) sa etaleze o noua configuratie tri-turbo. Volvo a anuntat inca de la inceputul lunii Iulie a acestui an, ca noul model 2015 XC90, bazat pe o noua platforma modulara va fi echipat cu o serie complet noua de propulosare diesel de 2 litri in 4 cilindri.
Dintre acestea, cea mai spectaculoasa arhitectura o are morul de 2.0 litri 3xsupra-alimentat, de doua turbosuflante dispuse paralel, completate de al treilea turbo, care este de fapt un turbo-compresor electric si care le alimenteaza pe celelalte doua clasice. Acest mic monstru devine practic mai puternic decat versiunile deja existente T6 (316 c.p.) si T8 (plug-in hibrid de 400 c.p). Noua configuratie, denumita High Performance Drive-E Powertrain, este capabila de puteri pana la 450 c.p., practic echivalentul unui C7 Corvette Stingray!
Toate eforturile, dar mai ales rezultatele care tin de “ down-sizing“ trebuie sa ofere clientilor o putere disponibila atractiva, in paralel cu reducerea emisiilor – asa cum spunea Dr. Peter Mertens, Senior Vice President pentru Cercetare si Dezvoltare la Volvo Car Group: “Grupurile propulsoare compacte elibereaza spatiu si greutate in structura masinii, care poate fi folosit pentru electrificare si reducerea suplimentara a emisiilor. Si aceasta este cea mai mare ambitie a noastra”.
Si nu sunt singuri… Hybride sau nu, electrificate mai mult sau mai putin, motoarele moderne au si vor avea turbosuflante. Se aud tot mai multe zvonuri despre quatro-turbo… Noi, suntem tentati sa le dam crezare.